Videoblogg-syrianska bröllop & sterilisering -funderingar!



(EDIT: vet nu att man inte alls blir av med mens vid sterilisering,var bara tvungen att skriva det,men undrar över vikten)

Här kommenterar du:
Skrivet av: thina h

om man kapar äggledarna så kan man inte få mens vad jag förstått, å heller inte bli med barn. det funderar jag starkt på eftersom jag har så ont både när jag har ägglossning å mens

2011-11-22, kl 09:28:11
Skrivet av: caroline

Hej hella jag läser din blogg flitigt och tycker du kommer med så mycket bra saker som nu tex jag menar som du sa alla syrianer kan ju inte vara rika hmm dom som inte är rika väntar nog väldigt länge innan dom kanske kan få ett lån som kan stå för det hela det e ju en teori som jag har i alla fall annars så kanske dom får en summa pengar av en generös släkting i och med att det med bröllop i Syrien är ganska stort :) och ja

just det sterilisering var det ja hmm det e svårt det där men jag känner flera som är steriliserade och dom flesta har gått upp i vikt..... visst vissa ångrar ju sitt val och har tröst ätit sig större men andra har bara accepterat att dom gått upp i vikt....men det behöver ju inte bli så för dig.

ha det gott

2011-11-22, kl 09:35:45
Skrivet av: kolin

Det är skillnad på sterilisering och kastrering. Vid sterilisering tas inget bort som påverkar hormonnivåerna. Och tur är väl det för då skulle pilskheten försvinna oxå. De som går upp i vikt beror på annat än avknippsen av äggledaren.

K

2011-11-22, kl 20:20:33
Skrivet av: silla

Blev jävligt nyfiken på hur det egentligen är att sterilisera sig. Om man ändå har skaffat barn och är nöjd så finns det ju ingen direkt anledning till att inte göra det (om man nu inte måste lägga på sig massa vikt och sånt shit), så är det väl en smidig lösning. Men vad är det för risker med en sterilisering? :O Skulle du göra det om det är så att du inte riskerar viktuppgång men får leva med att du fortfarande kommer att få dras med mensen? Eller överväger du det endast om du slipper mensen + slipper viktuppgång?



Och på tal om syrianska bröllop, jag reagerade också över att det verkade läggas en j-vla massans pengar på't! Plus att de inte får skilja sig?! Hur dåligt det än är så menar de alltså att man måste fortsätta att leva ihop resten av livet - det är ju sjukt!! (Jag fick iallafall den uppfattningen att det var så när jag såg reklam för programmet förut).

2011-11-22, kl 21:07:15
Skrivet av: BloggMamman - Lifestyleblogs.se

Nu har jag inte lyssnat på inlägget för ljudet krånglar som fan på min dator- men jag har steriliserat mig!

Har du frågor kanske jag kan svara!

Men nej, ingen viktuppgång eller liknande- man har som att Fortf mens o ägglossning som vanligt!

Dock får man, i de flesta landsting, inte sterilisera sig "bara för att man vill" då får man göra det privat o bekosta själv!

Återkom gärna om du (el ngn annan) har frågor. :-)

2011-11-23, kl 00:17:24
URL: http://bloggmamman.com
Skrivet av: Lulu

Nu vet jag inte hur det är med just syrianer men bland annat libaneser får just pengar vid bröllopet, för att kunna bekosta det (enligt min libanesiska vän). Det är även därför det är vanligt att de är många bjudna (200 personer är ju inte ovanligt!). Många gäster, mycket pengar = stort bröllop. Detta är ju iaf en förklaring, sen är det ju säker olika även där. :)

2011-11-23, kl 07:05:24
Skrivet av: Carron

Syrianer får inga bröllopspresenter, utan gästerna ger pengar, typ 500:- eller liknande.. Summan varierar säkert. Och de pengarna bekostar sedan bröllopet. Oftast är det jue -massor med folk som gäster på bröllopen också. Ett bröllop jag vet till exempel, hade typ 700 gäster. Då kan man jue räkna 500:- * 700 gäster, så har man jue 350000:- :)

2011-11-23, kl 11:31:33
URL: http://carronsliv.blogg.se/
Skrivet av: Anonym

När syrianerna planerar deras bröllop så har dom oftast en catering firma. Och från den här firman får de alltså avbetala sitt bröllop, så när sen bröllopsdagen är över och de har fått in deras pengar ifrån gästerna så kan de välja att betala klart till firman eller så fortsätter dom att avbetala i flera år och tar pengarna till nån smekmånad. Så egentligen skulle vem som helst kunna ha så stora pampiga bröllop MEN vem vill ha ett stort lån i flera år o betala av.. nej tack, hellre ha lån på hus eller bil typ hahaa...

2011-11-23, kl 13:54:54
Skrivet av: Noa

Som du skrev så slipper man inte mensen bara för att man steriliserar sig. För att slippa den måste du plocka bort saker och ting och då hamnar du i klimakteriet. Kanske inte så roligt att vara 27 år och en klimakterietant?:-P

2011-11-24, kl 21:56:05
URL: http://www.norberg,tk/
Skrivet av: Madde / Mamma och blivande fröken

Sterilisering och ta bort livmodern har jag lite koll på.



Sterilisering - Du behåller tyvärr mensen, det som sker här är väl att dom "sätter" fast äggledarna typ så det inte ska kunna gå att bli gravid.



För att slippa mensen finns två alternativ;

1 - Du väljer att behålla dina äggstockar (livmodersdelen där bebisarna ligger försvinner), du blir utan mens och du påverkas inte av några gå upp i vikt hormoner eftersom du fortfarande har ägglossning fast du kommer aldrig få mens då äggen "poffas" ut i kroppen bara och försvinner.

2 - Du väljer att ta bort allt livmoder samt äggstockar, du kommer då påverkas av hormonerna eftersom du får lov att äta om det är manliga eller kvinnliga hormoner resten av ditt liv. Där skulle jag tippa på att man kan gå upp i vikt. Problemet med detta är dock (vet att du likt mig har haft blodpropp) kan bli tvungen att ta fragmin dagligen, min granne berättade detta för mig då hon nyss gjort en sådan själv och hon har också haft blodpropp.



Är ingen expert och kan ha fel men vet en del folk som gjort det här så har lite koll. Hoppas du får lite svar i alla fall :-) .

2011-11-25, kl 22:02:46
URL: http://www.saramadeleine.se
Skrivet av: Thina

Jag är ju knäpp och sjukt avundsjuk på syrianernas bröllopp! Jag hade helt klart åxå velat ha så värsta stora och att alla kostar på sig i att se snygga ut när dom kommer!

Fast det kan falla på pengar biten...hade aldrig haft råd. Men svenskar tar ju åxå lån för att gifta sig, även om våra ofta inte är så stora som deras så kostar många svenska brölopp åxå sjukt mycke. me det syns inte så pass som tex syrianerna...

Jag tror tex att Romerna åxå har sånna jätte stora!



Svenskar är trista! I nästa liv ska jag gifta mig med en syrian eller rom! Om man bortser från alla dom dåliga sidorna..som att båda grupperna är sjukt homofoba och att man inte får skiljas och allt annat...

men nu håller jag mig bara till den roliga sidan! Och i mitt nästa liv kanske allt är annorlunda...eller inte...

2011-11-29, kl 15:33:10
URL: http://thinas.bilddagboken.se
Skrivet av: Lippan

Först vill jag bara säga att du har en bra blogg:-)

Ang detta med syrianskabröllop, Jag är "svensk" och är gift med en syrian,och vi valde att gifta oss på syriansktvis..Kommer så väl i håg när vi sa att vi ville ha ett lite "mindre" Bröllop,men det slutade med 160 gäster;-),..Vi betalade en heldel själva sen fick vi mycket av släkten,familjen är ju nått som oftas är det viktigaste,(nått som jag ser en väldigt stor skillnad ifrån det jag kommer ifrån)Men jag älskar det.Sen är det ju lite så att destumera gäster man har,destu billigare blir ju st priset/gäst.Och sen så finns det ju midre syrianska bröllop också förstås,där typ släkt och vänner träffas och fixar med maten osv..Men är det nått som jag lärt mig så är det att Syrianer älskar fest =)

2011-12-16, kl 17:18:24


Kommentera inlägget:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida/blogg:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0