Månadspeng - hjälp?

Jag skulle behöva lite hjälp...
Har massa funderingar kring detta med månadspeng.
Har tänkt att jag ska börja ge Spike det nämligen.
Men jag vet inte hur mycket (jag är inte rik så inte hela barnbidraget).
Jag vet inte vad det ska räcka till.
Jag vet inte om  jag ska/kan kräva av honom att han ska köpa typ ett par brallor eller en tröja i månaden eller om jag ska sköta det.
jag vet NOLL för jag har NOLL erfarenhet kring detta ämnet.
Jag fick aldrig varken vecko eller månadspeng...
Fick pengar om det var något jag vill ha...eller ja,ibland.
Jag kommer från en medelklassfamilj,trots att både mamma och pappa jobbade så hade vi det inte så gott ställt.

En sak vet jag iaf..och det är att OM Spike ska få någon månadspeng alls så tänker jag kräva att hans rum ska städas etc annars kan han glömma det.

Help me out here,hur gör du/ni?

?

Här kommenterar du:
Skrivet av: Cim von Wowern

Vi ger när det behövs & lite då & då. Jag själv fick veckopeng. Jag hade nog aldrig kunnat hålla i pengarna i en månad, hehe.. ;) Jag fick inte ens hela studiebidraget för mamma hade inte råd. Jag fick typ 400:-.

2013-03-07, kl 14:03:30
URL: http://vonwowern.blogg.se/
Skrivet av: Anonym

När jag var 12 fick jag 200:-
När jag var 13, 300:- osv
Sen när jag fyllde 16 fick jag hela :)

Mina ungar är små än, men 4 åringen brukar få 20:- på lördagarna
Så frågan bestämma själv om han vill spara den eller köpa godis :)

2013-03-07, kl 18:52:56
Skrivet av: Sofia

Jag hade två olika system när jag växte upp, det ena för att bli belönad och de gick ut på att bädda sängen var typ 5:- per dag, hundpromenad 5:- städa rummet en gång vecka 25:- och passa tiden 5:- och minus om man kom försent. Sen var de bara att jobba på. Det andra var fast månadspeng från 13 år 650:- men då handlade jag allt utom schampo och balsam de handla familjen.

2013-03-07, kl 21:30:59
Skrivet av: hannaa

kommer inte ihåg hur jag hade det faktiskt O.o Fick nog hela barnbidraget när jag var 14-15 eller nått. men då fick jag också köpa kläder och det mesta själv. Flyttade ju typ hemifrån när jag var 15, så på så sätt fick jag ju handla saker själv iallafall.
när jag var yngre fick vi veckopeng efter typ hur mycket vi hjälpte till hemma. diska 10:- dammsuga 10:- och så vidare, men gissar att vecko/månadspengen berodde lite på hur ekonomin såg ut, så den varierade nog lite.
snurrigt kommentar blev det, haha sorry :)

2013-03-07, kl 21:43:24
Skrivet av: Ida Andersson

Du måste ju bestämma vad han ska göra för pengarna först. När jag var i Spikes ålder tyckte jag det var skönt att mamma köpte mina kläder, det blev ett tillfälle att umgås med henne. Men är han intresserad av att shoppa och sådär så kanske det är en idé att han får lite mer pengar så han kan göra det?

Jag hade i vilket fall som helst 350 kronor i månadspeng när jag var 13 och de pengarna var bara till för roliga saker som typ biobesök, simhallen osv. Men jag fick endast pengarna om jag höll ordning på mitt rum och skötte skolan ordentligt utan tjat och hjälpte till att diska efter maten (blev sjukt lätt när vi fick diskmaskin haha). 350 kronor är kanske lite lite idag när allt är dyrare? 400 kanske hade varit mer lagom? Bara ett biobesök går ju lätt på 150 kronor.

Tycker det är lite överdrivet att man ska få en 5a för att bädda sängen osv, det blir ju dessutom överdrivet jobbigt för dig att hålla reda på.

2013-03-08, kl 07:10:30
Skrivet av: Angelica

Gör en lista tillsammans med spike på vad ni anses ska göras varje vecka för att få månads peng!
Typ diska vissa dagar, laga mat nån dag, städa rummet osv... Sen e det ju bara att pricka av allt eftersom han gjort det

2013-03-08, kl 10:06:21


Kommentera inlägget:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida/blogg:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0