De får inte umgås för att jag bryr mig om mitt barns hälsa.

Hur sjutton är man funtad i huvudet egentligen när man förbjuder sitt barn från att umgås med mitt enbart för att jag ej vill att de ska vara hemma hos henne då hon röker inne.
Jag förklarade att de gärna får vara här och/eller ute närde umgås men nope.
Mamman blev jättearg och förklarade för mig att "om det ska vara så,då får det vara nog" sen förbjöd hon sin dotter från att umgås med Leeloo!
Önskar jag skämtade,för det låter så galet men tyvärr är det sant.
Shit...Jag har seriöst inte ens ord för det är så otroligt sjukt!

Jag kan verkligen inte förstå HUR man kan låta osämja drabba kidsen.
I just can't.
Oavsett om jag skulle avsky en av ungarnas vänners föräldrar så skulle det aldrig någonsin falla mig in att förbjuda dem att umgås,och jag säger heller ingenting om hur JAG känner till ungarna.
OM de ska veta något så räcker det med att "vi är osams".
Cheeses!

Hon tycker att JAG överdriver eftersom hon röker under fläkten och det enligt henne försvinner på en gång,plus att inga av hennes vänner sagt att det luktar rök där.
Jag försökte förklara att det inte handlar om doften utan att det är passiv rökning,att det är verkligt och jäkligt farligt,att massa cancerframkallande ämnen stannar kvar.
Men hon vill inte förstå.
Istället för att säga typ -"jag kan gå ut på balkongen" eller -"vad bra att de kan vara hos dig" så låter hon sin ologiska ilska gå ut över barnen!
Hur? 
........
Helt sjukt ju!

Vill hon utsätta sitt barn för passiv rökning - fine.
Det är otroligt ledsamt men jag kan inte göra något åt saken.
Däremot kan jag hindra min dotter från att vara i den miljön.

Och att det inte luktar rök stämmer för övrigt inte heller,många ggr när Leeloo kommit hem så har lukten satt sig i kläderna.
Och surprise - Leeloo hade glömt en baddräkt där, den hade legat hos dem i ett par veckor och hon fick tillbaka den idag.
Luktar massa rök.

Jag var själv rökare i många år,man blir lite blind och lite egoistisk ärligt talat.
Man förstår heller inte själv hur mycket och hur illa det luktar,och att man faktiskt utsätter de runtomkring för all skit (farliga ämnen) som röken innehåller.
Det är först när man slutat röka,som poletten trillar ned på riktigt.

* "Enligt Folkhälsomyndigheten (Folkhälsodata 2011-14) utsattes totalt 16 % av befolkningen för passiv rökning. 9 % rapporterade att de utsätts för passiv rökning på arbetet, 6 % i hemmet, 6 % på annan plats och 3 % i offentlig miljö.
Av de drabbade uppskattas 200 personer dö av passiv rökning varje år. 250 fall av småbarnsastma beräknas årligen uppkomma på grund av daglig exponering av tobaksrök i hemmet (2013)."

* "När en cigarett brinner sprider den cirka 7 000 kemiska ämnen. Ett 50-tal av dem är cancerframkallande eller misstänks framkalla cancer. Ett par av dem är totalförbjudna i svenska arbetsmiljöer av arbetarskyddsstyrelsen – utom när de produceras av cigarettrökare. Ämnena heter betanaftylamin och 4-aminodifenyl."

* "Att röka utomhus med stängd dörr är bästa sättet för rökande föräldrar att skydda sina barn från tobaksrök. Rökning under en påslagen köksfläkt eller utomhus med öppen dörr är däremot mindre effektivt.
De råden ger tre forskare vid universitetssjukhuset i Linköping som studerat påverkan på små barn av att föräldrarna röker. I undersökningen ingick 366 barn till rökande föräldrar och 433 från rökfria hem, samtliga mellan två och ett halvt och tre års ålder.
Påverkan av rökning mätte forskarna via ämnet kotinin, en nedbrytningssubstans av nikotin, i barnens urin.
Barnen till rökare hade samtliga förhöjda nivåer av kotinin. ”Bäst” klarade sig barnen när rökaren rökte utomhus med stängd dörr med två gånger ökad nivå. Rökning under köksfläkten och/eller utomhus med öppen dörr medförde 10 gånger högre halter. Värst drabbades barn vars föräldrarna rökte inomhus, då steg halterna 15 gånger."


 

//HellA



 

Här kommenterar du:
Skrivet av: Daniel

Riktigt dålig stil av den mamman. Har själv varit rökare (både det ena och det andra) aldrig rökt inne. Inte ens under fläkten när jag Bode på 4de våningen utan balkong och mitt i vintern. Tycker synd om din dotter som förlorat en kompis tack vare en idiotisk förälder.

Svar: Jag bara hoppas att hon inser att det inte är shysst mot ungarna :/
Starsprinkle

2017-05-12, kl 06:13:41
Skrivet av: Charlotte

Så jäkla kasst av mamman - man hade ju hoppats att det gett henne en tankeställare och att hon även för sitt barns skull börjat röka ut!


Svar: Det hade ju vart det bästa
Starsprinkle

2017-05-12, kl 09:44:08
Skrivet av: Anonym

Hon tycker väl att du överdriver och känner sig kränkt.

Svar: #kränktdeluxe
Starsprinkle

2017-05-12, kl 10:55:09
Skrivet av: a

Jag tycker du gjorde helt rätt. Rökning är skit. speciellt bland barn.

Svar: Tack <3
Starsprinkle

2017-05-13, kl 09:54:13
Skrivet av: anonym

Jaha det är väl inte SÅ länge sedan du rökte själv ? Numera bolmar Du el-cigaretter , som man idag inte vet om de är helt harmlösa Därom tvistar de lärde så du vet faktiskt inte ett dugg om eventuella skadeverkningar Sluta rök helt fattar inte vitsen med vuxen-napp .
OM jag hade barn i din dotters ålder skulle de få leka här hos oss... Skulle aldrig låta mitt barn gå in hos Dig se det ur den aspekten ...;-P

Svar: Det är över 3 år sedan jag slutade röka så det är ett tag sedan. Dock satt jag inte under fläkten och rökte,bara ute på balkongen med stäng dörr.
Jag följer forskningen,det är 95-99% säkrare med e-cigg än cigaretter.
Vi vet till 100% att cigaretter är skitfarliga.
Vart vill du komma?
Starsprinkle

2017-05-13, kl 14:59:31
Skrivet av: Erika

För 20 år sen var vanliga cigg "inte lika farligt" (självklart var det det, men folk var inte lika medvetna).
Jag tycker det ser illa ut när föräldrar nyttjar tobak/röker (även e-cigg). Klart att de får i sig ångorna!
Med detta menar jag såklart inte att du är en dålig förälder. Men du gör ett dåligt val i att nyttja e-cigg. Ett val som försämrar både hälsa och plånbok. Hur mycket skulle du spara om du stod emot ett år?
Men håller med att det är dåligt att dottern förlorar en vän. Man kan ju leka utomhus. Man måste inte vara hemma hos folk (som väl är). Asbra att du inte röker vanliga cigg iaf, luktar rööööv!


Svar: Förstår helt och hållet hur du tänker.
jag tycker nog däremot det ser mer illa ut med föräldrar som dricker alkohol.
Allt som är i e-juicen (4 ämnen) är sånt alla får i sig dagligen actually.
jag vejpar nästan aldrig ned nikotin nu nämligen.
Runt 3600 nånting skulle jag spara in per år om jag slutade.
Starsprinkle

2017-05-13, kl 18:34:40
Skrivet av: Anonym

Även om du tänker på ditt barns bästa, så är det ändå en kränkning mot kompisens mamma. Hon känner antagligen så iallafall och att du dömmer henne. Hon tog säkert väldigt illa upp och agerar i affekt och då kan det ju bli väldigt tokigt. Man blir ledsen men reagerar med ilska. Hur mycket passiv rökning har vi själva inte blivit utsatta för i våra hemmiljöer som barn och se vi klarade ju oss, så nån timme hos en kompis några dagar i veckan lär nog inte ta död på henne. Du kan ju försöka tänka dig in i hennes situation och hur hon känner. Tycker faktiskt inte att kompisens mamma ska ha all skuld för detta utan jag tycker nog att du har överreagerat en smula.

Svar: Jag håller inte med allra minsta lilla.
Inte ens lite.
Och när Leeloo vart med dem ute och åkt bil så har hon rökt i bilen.
Så jäkla illa!
Starsprinkle

2017-05-14, kl 01:48:43
Skrivet av: Anonym

Känns fel att du dömmer en annan mamma så! Du är ju själv väldigt kontroversiell och det är nog många som kanske hade tvekat till att ha sina barn hemma hos dig.

Svar: Tvekat att ha sina barn här på grund av vad?
Starsprinkle

2017-05-14, kl 10:46:01
Skrivet av: anonym

:rolleyes: Faktum är att mina barn skulle inte heller få gå in hos dig Du verkar vara en förvuxen tonåring kan Du inte ens skriva på ett språk ? utan blanda engelska här och där så oerhört omoget och så självbelåten så man nästan baxnar ! Vad jobbar du med och hur är dina relationer med kollegorna att vara perfekt är väl inte alltid enkelt i verkliga livet :bigeyes:

Svar: Oj baxnar du till och med,jag beklagar!
jag tycker synd om dig faktiskt.
Starsprinkle

2017-05-15, kl 20:22:22
Skrivet av: Anonym

Du bemöter kritik dåligt.....Du som själv varit rökare, att du har mage att kritisera någon annan som röker bara för att du själv inte röker längre. Lite ödmjukhet vore ju på sin plats.

Svar: Nej,jag kritiserar inte ATT hon röker.
jag kan inte bry mig mindre.
Jag vill bara inte att mitt barn ska vara i cigarettrök.
Varför har ni så svårt att förstå det?
Starsprinkle

2017-05-16, kl 08:22:34
Skrivet av: Malin

Förstår precis och tycker det är bra att du tar ansvar för Leeloos hälsa.

Svar: Tack <3
Folk verkar ha svårt att förstå det.
Starsprinkle

2017-05-17, kl 20:36:41
Skrivet av: Anonym

Jag tror inte folk har svårt att förstå att du inte vill att din dotter ska ha i sig cigarett rök, det jag däremot tänker är att det blir lite dubbel moral när du skriver att du ej vill att hon ska vara hemma hos någon som röker inne, men hon får vara hemma hos sin far som både dricker och knarkar när hon är där, det är värre tycker jag.

Svar: Du skriver om dig själv här,för folk i allmänhet har ingen insikt kring detta. Och det går inte riktigt att jämföra MEN nej,hon får inte vara där.
Starsprinkle

2017-05-28, kl 13:15:47
Skrivet av: Erika

Hörrödu, "anonym" - Om du ska kritisera Hellas språkbruk, så bör du kanske se över ditt egna. Du har särskrivit, fel kommatering, märklig meningsuppbyggnad etc.
Du får absolut ha en åsikt, men man kanske ska sopa framför sin egna dörr först? ;)

Svar: <3
Starsprinkle

2017-05-28, kl 21:56:38
Skrivet av: Electra

Heja dig hella! Förstår precis och hade själv gjort samma sak..vidriga rökare som utsätter barn för sitt beroende borde inte få ha barn.
White trash parenting.
Tycker du är grym som lämnat ciggen o h tycker du verkar vara en grym mamma. Kul och ha en mamma som kan va ungdomlig...hur kul är de och ha en seriös tjurkärring till mamma liksom.. och alla som kritiserar här är ju för de mesta anonyma..töntar..
Ktam <3

Svar: Åh tack fina Electra och megastor PUSS 😍😘
Starsprinkle

2017-06-01, kl 08:09:57
Skrivet av: Anonym

Men gu vad alla blev arga! Håller med dig till 100& såklart att hon inte ska utsättas för rök! Gjort samma sak för mina barn! Ignorera resten! Tråkigt för din dotter 😕

Svar: Tack <3 det har faktiskt löst sig nu dock så det är jättehärligt
Starsprinkle

2017-06-21, kl 06:50:55


Kommentera inlägget:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida/blogg:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0