Gaymän får inte donera blod!? Vad i helvete!???

Alltså,jag måste skriva av mig lite.
Pratade med en kompis häromdagen,vi kom in på ämnet bloddonation av någon anledning och jag fick veta helt sinnessjuka saker som jag inte visste innan!

Visste du till exempel att om du är homosexuell man så får du INTE ge blod!?
har du hört något så idiotiskt?????
Men är du homosexuell kvinna så går det bra.
Du får heller inte ge blod om du som kvinna haft sex med en man som legat med en man!
IDIOTI:
Jag blir så förbannad så det är sinnessjukt!
Har du däremot haft Hepatit B och är immun får du donera.

Är du sjukskriven så måste du vänta tills sjukskrivningen är slut.
Vad faan?

Haft samlag i utbyte mot pengar,droger eller annan ersättning får du inte donera  för det säger man ju säkert.
Jaa,jag horade lite häromdagen...då får jag gå igen,sorry..

Piercat eller tatuerat dig - måste vänta 6 månader!

Alltså,jag blev helt ställd pga vissa av dessa grejer.
men främst pga gaygrejen!

Om min kille sätter på mig i röven så är det ju för fan PRECIS och EXAKT samma sak om han sätter på en kille i röven.
INGEN som helst skillnad.

Mvh//Upprörd hellA

Här kommenterar du:
Skrivet av: Evelina

Jovisst kan det låta grymt liksom men det har ju inget att göra med att mannen är gay utan att smittorisken faktiskt är så mycket högre. Det är ju mer sannolikt att din kille bara satt på dig i röven o kanske inte andra män. Men visst är det lite konstigt... inget är ju helt 100% liksom, kvinna som man o oavsett sexuell läggning. Tydligen är det bara ett fåtal länder förutom Sverige som har den regeln. Men om det rent vetenskapligt gör att färre blir hivsmittade av donerat blod tycker jag det är relevant.

2011-10-24, kl 22:24:39
Skrivet av: Sofie

Alla regler finns av en enda anledning- att skydda den personen som tar emot blod från sjukdomar och andra smittor..

Är väl ganska uppenbart?



-Bland homosexuella män är HIV betydligt vanligare än bland hetro (i sverige)



- har du haft hepatit b får du endast donera i VISSA enskilda fall. (pga det går att behandla)



- är man sjukskriven är man det av en anledning? Du är sjuk. Och äter kanske mediciner som påverkar ditt blodvärde.



- haft samlag i utbyte mot droger el liknande, är väl också ganska uppenbart varför man bör vänta?



-piercat el tatuerat dig - alla tatuerar/piercar sig inte hos seriösa personer vilket kan leda till att de använder smutsiga el smittade kanyler osv, vilket kan smitta den personen. Och alla sjukdomar syns inte direkt utan kan bryta ut först 6-12 mån efter smittotillfället.



2011-10-25, kl 01:05:00
Skrivet av: sofie

och ang. ditt argument "Haft samlag i utbyte mot pengar,droger eller annan ersättning får du inte donera för det säger man ju säkert.

Jaa,jag horade lite häromdagen...då får jag gå igen,sorry.."



Du får fylla i en hälsodeklaration innan sedan skriva under och tydligt lova att de uppgifter du lämnat är riktiga.



Och om man ändå ljuger är det tragiskt, varför ska man då ta sig besvär att hjälpa en annan människa genom att donera blod och inte hålla sig till reglerna som ändå finns där av en anledning?

2011-10-25, kl 01:07:51
Skrivet av: Marie

Döva får inte heller ger blod i alla landsting ((vad nu hörseln har med blodet att göra)

2011-10-25, kl 09:02:38
Skrivet av: BloggMamman - Lifestyleblogs.se

Det är ju inte själva grejen att man har "analsex" som är relevant utan smittorisken och risken för HIV!

Jag fattar inte alls vad som är så upprörande med dessa regler?!?!

Syftet är ju att skydda den som får blodet mot infekterat blod....

Skulle du vilja ha blod som riskerar vara smittat med HIV?!

2011-10-25, kl 17:23:41
URL: http://bloggmamman.com
Skrivet av: Thina

Vad jag vet så har hiv ökat bland unga hetrosexuella, medan det bland gay män har minskat.



sen va det så att innan fick inte flator heller ge blod..det har dom iallefall ändrat. men man får heller inte ge om man har haft sex med någon som har genomgått könsbyte och ja om man själv har bytt så får man ju inte nånsin donera blod.



Det är sjuka regler som inte grundar sig i verkligheten! man missar verkligen mycke hur det ser ut, Sen är frågan tex hur många hetromän med fru som vid sidan träffar pojkar och som inte uppger detta...



2011-10-25, kl 17:36:49
URL: http://thinas.bilddagboken.se
Skrivet av: thina h

har en till upplysning till dig som du kanske kommer finna lika upprörande som denna (den är iaf lika sjuk)

alla som genomgår könskorrigering (könsbyte i allmänt tal) tvingas kastrera sig, å dom får inte spara sina spermier/ägg heller. mao då förvägras t-personer att skaffa biologiska barn.



å för er som säger att smittorisken för hiv är större bland homosexuella män.... för det första stämmer inte det längre. det var kanske sant på 80talet, men inte nu.

å jag vill oxå förtydliga att det inte görs någon skillnad på en 20årig homosexuell man som är singel å har många one night stands å en 70årig homosexuell man som levt i ett monogamt förhållande i 50 år, även om den unga mannen har 99% högre risk att ha hiv utan att veta om det.

2011-10-30, kl 07:24:24


Kommentera inlägget:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida/blogg:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0