"Första mensen väska"

För lite sedan såg jag en så bra grej i Facebook gruppen "Dr.status".

Det var en pappa till en dotter som gjort iordning en liten väska/necessär/whatever så hon alltid kunde vara redo för första mensen.
Han bad om tips på om det var något mer han borde lägga i den 

Jag tycker det var hur smart och fint som helst.
Och jag har aldrig haft minsta tanke på något liknande,har inte heller hört om nåt sånt innan.

Bland kommentarerna kunde man läsa att detta var en självklarhet för vissa,det gjorde mig väldigt förvånad.

Jag har inga minnen av att någon pratade med mig om mens,minns heller inte hur gammal jag var när jag fick den.
Rätt weird faktiskt,de flesta verkar minnas det,och när de fick bröst,könshår etc.
Not me.

Anyhow.
Häromdagen började jag fixa iordning en sån "första mensen väska" till Leeloo för det kan ske precis när som helst eftersom hon utvecklas för fullt.
Hittills har jag lagt i några bindor,ett par rena underkläder,reseförpackning med våtservetter och två Alvedon. 
Funderar på om det är något jag inte tänkt på?
jag hittar inte just den tråden i "Dr.status" så jag kan inte kolla.
Help me out here?
Vill ju att hon ska känna sig förberedd och trygg ifall den skulle behaga komma första gången när hon är i skolan.
Så den lilla väskan ska nu alltid följa med i vanliga skolväskan.
Hur bra som helst och tips till andra med döttrar som kanske inte heller tänkt på det innan.

Mens ska inte vara något pinsamt på några sätt så jag har länge pratat med Leeloo om det,med Spike också iofs men ja.
Jag gör vad jag kan liksom :)

Hade sån tur när jag var inne på Netto häromdagen,skulle bland annat köpa med bindor och jag har väldigt liten koll på såna.
Men så träffade jag en kompis (Carro) och frågade om hon visste något om bindor,så hon tipsade mig om några som var bra.
Är de odugliga skyller jag på henne,haha ;)

Nu är klockan snart 02,ska strax lägga mig för ögonen börjar strejka.
Leeloo sover gott & Spike är iväg och åker lastbil ända upp till Umeå.

Dröm sött//HellA


Här kommenterar du:
Skrivet av: Thina Hederstedt

Lägg i en plastpåse modell mindre som hon kan lägga dom nerblodade trosorna i å knyta ihop. Faktiskt tänker jag oxå TVÅ par rena trosor, ifall hon läcker mer första dagen om hon sätter bindan för långt fram eller för långt bak.

Svar: Ah bra idé, påse och ett par underbyxor till.
Tack :*
Starsprinkle

2017-02-19, kl 04:26:52
Skrivet av: Cim

Mitt barn vägrade bindor redan från start. Jag fick order om tamponger via sms. ;)

Men en mycket bra idé! MEN vet att barnen här fick ett litet kit i skolan i klass 5 ungefär. Ett häfte med info om mens & så fick dom någon binda & tamponger. Sjukt bra!

Svar: Suveränt!
Starsprinkle

2017-02-19, kl 08:36:01
URL: http://vonwowern.blogg.se
Skrivet av: https://mammabina.blogg.se.

Tror den pappan hade lagt i choklad också! Är ju stor risk att chokladen tar slut innan mensen ens hinner komma dock 😅

Svar: Ah precis, d ett minns jag att han skrev.
jag lägger inte i choklad för jag känner Leeloo mycket väl 😅
Starsprinkle

2017-02-19, kl 13:38:39
Skrivet av: Sandy

Handsprit kan vara bra att ha med också! Och när hon blir äldre/redo rekommenderar jag menskopp starkt. Bytte över till det från tampong för drygt två år sen. Känns fräschare (är fräschare), bättre för miljön och kroppen. Håller i drygt 10 år med, bara att tvätta (koka efter mensen är slut/innan den börjar nästa gång).

Jag tycker även att mensvärken minskade och att perioden tar slut fortare med koppen än med tampong. Sen slipper man risker med tampongsjuka och infektioner på samma vis. Men hon kanske får vänta med en menskopp ett par år, det varierar ju för alla.

Annars är det väl bara handsprit jag kommer på faktiskt! :)

Svar: Tack för tipset <3
Jag kommer informera henne om typ alla olika mensskydd.
Koppen har jag vart sugen på i flera år själv faktiskt.
Men vet ej vilken strl jag behöver och kan ju inte direkt prova ^^
Starsprinkle

2017-02-19, kl 14:06:16
Skrivet av: Anonym

Läste om det med och jag har för mig att pappan la i choklad också.

Svar: Det har du helt rätt i.
Leeloo skulle dock käka upp det på en gång så hon får ingen,haha
Starsprinkle

2017-02-19, kl 20:33:13
Skrivet av: Erica

Extra par byxor var det ju någon som skrev, ifall man inte hinner alls innan det är framme. Rätt snart också. Kanske går att ha extrapar på skola bara?

Svar: Ah god idé!
Ett par extra brallor kan man ju absolut låta ligga på hennes hylla.
Tack :D
Starsprinkle

2017-02-19, kl 22:04:44
Skrivet av: Charlotte

Vilken bra idé - den ska jag lägga på minnet!
Och du är inte ensam om att inte minnas - jag har ingen aning om hur gammal jag var när jag fick mens😉

Svar: jaså?Otroligt,du är den första jag 'träffar' som inte heller minns.
Starsprinkle

2017-02-19, kl 23:39:15
URL: http://pluggamedmig.se
Skrivet av: Hannele

Smart idé tkr jag!

Kmr ihåg när jag fick min första mens och ingen av mina föräldrar hade pratat om det med mig, hade hört lite på vägen vad det var men inget mer och när jag fick min första mens så fick jag panik och skrek och morsan ringde farsan och hade själv panik och farsan ; men vafan äru dum eller? Hon har fått sin mens sa han till min mamma 😂 sen så lugnade vi ner oss men tkr att prata om mens osv är viktigt.

Även om jag har pojkar så har dom varit nyfikna på varför jag blöder från fiffin ibland och då har jag berättat som det är. Dom är 6 och 7 år. 😊

Svar: Helt rätt av dig!
Jag tycker det är superviktigt att även informera grabbar,så det blir naturligt.
jag har träffat flertalet vuxna män som tycker det är äckligt men mens och som knappt vill höra talas om det.
Att prata om det kan nog motverka sånt :)
Starsprinkle

2017-02-22, kl 17:40:21
URL: http://www.instagram.com/hann3le
Skrivet av: Jessica

gud så smart med sån väska, det ska jag göra till min blivande 12 åring, tror nämligen fru mens är på intåg :P

Svar: Jaaa gört!
Det är så jäkla smart!
Starsprinkle

2017-02-23, kl 12:34:44


Kommentera inlägget:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida/blogg:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0