Kebabsås - som den från pizzerian.

Recept på kebabsåsen höll jag ju på att glömma.
Denna är väldigt lik den såsen man får på pizzeriorna.
Innehåller den 'hemliga ingrediensen' Fanta apelsin,låter lite märkligt I know,men trust me.
Obs! Glöm inte att låta såsen "stå & gotta sig" som jag brukar säga,gärna över natten men minst flera timmar,för smaken ändras otroligt mycket under de timmarna.

Here you go:
*2 dl gräddfil
*1 dl creme fraiche (går lika bra med naturell yoghurt,som t.ex grekisk eller turkisk)
*3 msk majonäs (jag hade aningen extra)
*1/2 dl Fanta apelsin.
*Ungefär 0,5-1 msk chilisås.(jag hade nog i mer än så)
*1-2 klyftor vitlök (pressad eller finriven)
*Salt & peppar efter behag.
*1 tsk sambal oelek för hetta.
*Cayennepeppar.

(Alla ingredienser från djurriket går finfint att byta ut mot veganska)

Rör ihop alla ingredienser noggrant och låt stå kallt över natten,gärna täckt med plastfolie.
Smaken kommer bli mycket mer framträdande & intensiv då.
När jag hade rört ihop allt och smakat av så tyckte jag inte den smakade så mycket,dagen efter så var den jättestark,haha.
Så tips tips - låt den stå & gotta till sig.

Vill man så kan man ju experimentera lite med kryddor.
Ha i till exempel italiensk salladskrydda,spiskummin,pizzakrydda,kebabkrydda eller liknande.


Hur gott som helst till typ allt från en simpel sallad,till pommes,kebab,whatever.
Och om ni testar receptet,let me know if you liked it ;)

//HellA
 
 

Här kommenterar du:
Skrivet av: Erica

Det var ett jäkla otippat reccept, haha!:-)

Svar: Haha I know.
Try it!
Starsprinkle

2017-01-23, kl 10:51:28
Skrivet av: Charlotte

Det receptet fick min son när han gick en matlagningskurs en gång - älskar den! Men ja, den måste stå och gotta till sig lite :-)

Svar: Jaså? Härligt :)
Visst är det gott?
Starsprinkle

2017-01-23, kl 11:00:08
URL: http://pluggamedmig.se


Kommentera inlägget:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida/blogg:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0