Sepsis


I onsdags förra veckan,nångång runt lunch ringde min mor och lyckades med väldigt kraxig röst få fram att hon föll när hon skulle ta sig ur sängen.
Hon låg nu på golvet och kunde inte ta sig upp trots flera försök,hon var rädd att hon fått en hjärnblödning eller liknande.
Jäkla tur att hon hade telefonen bredvid sig!
Snabbt som sjutton var jag tvungen att få tag i Spike som dumt nog hade extranyckeln,den ska hänga här hemma i nyckelskåpet liksom.
Han var inte långt bort iaf så inom typ 10 min kunde vi ta oss in till morsan,pjuh.
Hon var inte ett dugg okej och ganska snart förstod jag att jag var tvungen att ringa 112.
Det var lite läskigt att se sin egen mor totalt orkeslös,det ryckte i hela kroppen på henne,spyor,virrig,kunde knappt andas etc etc.
Ambulansen kom ganska snabbt och min lillebror följde med henne in till sjukhuset.
Efter jäkla massa prover etc så visade det sig att det dels var lunginflammation men även frikkin' jäkla Sepsis! (Tidigare kallat blodförgiftning)
Sepsis,som jag nu kan en hel del om efter att ha läst på som fasen,är livshotande och kräver omedelbar korrekt vård.
Det kan vara svårt att känna igen då symptomen kan tyda på många olika saker och kunskapen om Sepsis är fortfarande för låg.
Den första timman är viktigast och ju fler timmar som går desto sämre chans har man.
Det finns mycket att läsa på nätet vilket jag rekommenderar alla att göra.
sepsislänk 

Nu har hon legat inne på infektionskliniken drygt en vecka.
Hon mår mycket bättre,proverna visar att det går åt rätt håll.
Hon klarar av att gå själv även om det är med skakiga ben,hon slipper syrgasen etc.
Imorgon ska de göra en skiktröntgen och om det ser bra ut och proverna fortsätter visa förbättring så får hon åka hem på måndag.
Hoppas hoppas!

//HellA





















Här kommenterar du:
Skrivet av: L.

Shit!! Vilken jäkla tur att hon hade mobilen där ja... Krya på sig, lilla mamman! ♡

Svar: Tack <3
Hella Wingstedt

2019-06-07, kl 00:26:18
Skrivet av: Anonym

Men fy vad läskigt! Och att få det samtalet. Kan inte ens tänka mig... Hoppas allt fortsätter gå åt rätt håll och att ni slipper liknande grejer framöver. Ska kolla in länken! Kram till er alla <3

Svar: tack <3
Ja men verkligen,och att inte kunna komma in till henne på en gång..shit.
Hella Wingstedt

2019-06-08, kl 02:51:45
Skrivet av: Sandra

Åh nej, din mamma som är så fantastisk 😢 min syster höll på att stryka med av blodförgiftning till följd av en urinvägsinfektion som spred sig till njurarna. Först trodde dom på leukemi innan dom hittade orsaken. Det va jätteläskigt och jag lärde mig att uvi som jag trodde va en skotska faktiskt kunde vara rent av farligt om man inte tar hand om den.

Mamma kommer bli bra ska du se men jag förstår att det är både skrämmande och jobbigt.

Svar: Shit,det är riktigt otäckt!
tur din syster blev kry <3
Hella Wingstedt

2019-06-11, kl 07:55:55


Kommentera inlägget:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida/blogg:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0