Min son blir mobbad,tips och råd snälla?

Mobbning.
Ett stort ämne.
Ett svårt ämne.


Mobbades du som liten?
Mobbade du andra? ( om du nu vågar stå för det i vuxen ålder?)
Varför?

Min son blir mobbad.
Från små elaka kommentarer har det vuxit sig större så han nu är helt utfryst på rasterna av killarna.
Han umgås med tjejerna eller sitter kvar i klassrummet medans de andra är ute.
Det är inte okey!
Det är en särskilt grabb som är lite 'ledare' över de andra.
Han har alltid vart elak mot Spike.
har tagit upp det med lärare flertalet gånger.
Han är även elak mot många andra.
Spike får höra saker såsom fetto,idiot,hora,bög,kommentarer om hans snopp osv osv.

Jag vet mycket väl vem denna grabben är och skolan har försökt få rätsida på det.
Men nu tänker jag gå till rektorn och se om mer kan hända.

Vad kan man göra liksom?
Jag har tagit upp detta med hans mamma någon gång men hon kan visst inte göra så mycket.

Ge mig råd och tips,snälla?
Mitt barn ska inte behöva må dåligt i skolan.



Här kommenterar du:
Skrivet av: Cim von Wowern

De flesta skolor har antimobbningsteam som ska ta över & lösa mobbing. Hör om det finns!

Svar: de har någon mobbningsgrupp sa Spike,men den består av barnen och den gör ingen som helst nytta enligt honom.
Starsprinkle

2013-02-25, kl 08:31:11
URL: http://vonwowern.blogg.se/
Skrivet av: Julia

Vad sa ungen mamma mer? Vadå inte kan göra något, har hon pratat med sitt barn..? Bra att du ska prata med rektorn. Var hård läs på om era rättigheter alla barn har rätt att känna sig trygga i skolan tex och det är dom vuxnas ansvar att se till att det är så.

2013-02-25, kl 08:37:22
Skrivet av: Cim von Wowern

Vad konstigt.. för det ska bestå av ett flertal vuxna. Men du ska absolut kontakta rektorn. Det är deras skyldighet att göra något!

2013-02-25, kl 08:38:04
URL: http://vonwowern.blogg.se/
Skrivet av: Electra

Min son har med råkat illa ut ett par ggr för andra är taskiga & elaka .. visst nu är det lite ålderskillnad på din & min son .. Men Vi sa att bra jag håller min son hemma från skolan tills ni på skolan har sett till att detta inte händer igen ... Då tar dem tag i det på ett helt annat sätt .. atta även hoita med att anmäla skolan mm är med en bra grej .. händer inget så anmäl .. Det är fan inte okey jag blir förbannad bara att läsa det här .. Din som är hur söt som helst & han verkar så go genom det vi får läsa här .. Ingen ska bli behandlad så.. oftast är ju själva mobbarna svaga i sig själv och vet själva inte hur dem mår .. Hoppas spike vet det att oftast är det mobbarna som känner sig så som dem försöker få honom att känna sig ...

bara på dem hella.. sätt ner foten rejällt hota med polis & att du håller han hemma. gå till föräldrarna igen & säg till dem riktigt opå skarpen att om dem inte säga åt sina barn så snmäler du även dem ...

Vi har gjort detta och folk reagerar då.. just nu är det lungt i skolan här .. men visst det kan ändras snabbt .

Hoppas de blir bra snart <3

2013-02-25, kl 09:32:12
Skrivet av: Johanna

Ge inte upp!!!! Var jobbig och ligg på lärarna och rektorn. Bli en riktig lejonmamma!!! Mitt bästa tips! Kram

2013-02-25, kl 10:13:59
Skrivet av: Maria

Gå till rektorn,hon är ju chef över skolan.Hennes förbannade skyldighet att se till o lösa problemet.Och se till att alla på skolan mår bra.Klarar hon inte det,har hon också en chef.Spike har skolplikt enligt lag,precis lika tydligen är lagen att han ska må bra i skolan.Annars skulle jag göra en polis anmälan,det som händer är olagligt.

2013-02-25, kl 10:17:22
Skrivet av: Lou

För det första så är jag så ledsen för Spikes skull, sånt här borde inte få förekomma! Lilla grabben. :-(
Hur mycket av det som händer är skolan medveten om?

Klippt ur skolans läroplan:
Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt sam­ hälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling.
Mål
Skolans mål är att varje elev
• kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,
• respekterar andra människors egenvärde,
• tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor,
• kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen, och
• visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
Riktlinjer
Alla som arbetar i skolan ska
• medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den närmaste gruppen,
• i sin verksamhet bidra till att skolan präglas av solidaritet mellan människor,
• aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper, och
• visa respekt för den enskilda individen och i det vardagliga arbetet utgå från ett demokratiskt förhållningssätt.
Läraren ska
• klargöra och med eleverna diskutera det svenska samhällets värdegrund och dess konsekvenser för det personliga handlandet,

Skolan har alltså ansvar för att se till att Spike inte behandlas som han gör av sina skolkamrater. Fråga skolan hur de arbetar mot det, och styrk det gärna med utdrag ur läroplanen här ovan.

Kokar i hela mig när jag läser sånt här. Blir så ledsen, inget barn ska bli utsatt för kränkande behandling. Läser själv till lärare och det här är en av frågorna som ligger mig varmt om hjärtat.

Ge din fina pojk en extrakram i kväll.

2013-02-25, kl 10:22:22
Skrivet av: Lou

Jag igen, men...
"Hans mamma kan inget göra", hur gammal är mobbaren? Det är väl klart HON som mamma KAN göra någonting! Det är hennes son som förstör ett annat barns liv, nog sjutton kan hon ta sitt föräldraansvar och ta ett allvarligt snack med pojken. Vad är det för lam ursäkt??

Jag är även nyfiken vad lärarna har gjort för att motverka mobbningen? Hur arbetar de mot det?
Bra att du går till rektorn för att få mer gehör. Händer det inte något där så tycker jag du ska gå ännu längre.
MOBBNING ÄR ALDRIG OKEJ!

2013-02-25, kl 10:28:56
Skrivet av: Anonym

Begär att mobbaren ska byta skola om inget händer. Skolan måste ta Spike på allvar och visa att dom står på hans sida! HAN ska inte behöva ändra sig, mobbaren ska det. /Stina

2013-02-25, kl 11:33:46
Skrivet av: Kaffehörnan

Man blir ledsen när man läser

2013-02-25, kl 14:06:46
URL: http://www.kaffehornan.se
Skrivet av: Ida Andersson

Alla skolor ska ha en plan för antimobbning och den planen får inte innefatta enbart elever. Det du menar är nog en form av kamratstödjare, de brukar inte vara särskilt effektiva men är ett sätt att få eleverna att känna sig involverade.

Om du son blir mobbad bör du genast ta upp detta med hans klassföreståndare VARJE gång han berättar något. Samt skriva ner vad han berättar, vem som sagt det och i vilken situation. Nästa steg är att säga att du vill ha ett samtal med elevhälstoteamet på skolan gällande din son och att han blir mobbad. Då ska kurator, rektor och övrig inblandad personal närvara. Här ska ni som vuxna tillsammans försöka hitta en lösning. Det är också här du kan sätta press på skolan att faktiskt göra något. Här är dessutom underlaget från din sån viktigt, inte minst i vilken situation mobbningen sker, på så sätt kan man sätta in direkta åtgärder i de situationerna.

Mobbning är otroligt svårt. Arbetar själv som lärare på en skola och ibland känns det hopplöst. Som lärare är man ju inte med överallt och kan inte heller vara det. Ett alternativ som jag upplevt som effektivt har varit att ha just låta lärare och rektor kalla dit mobbarens föräldrar för samtal. Då brukar det kännas på allvar för dem och de flesta föräldrar försöker göra något åt det.

Jag håller tummarna för er och att det ska lösa sig till det bästa :)

2013-02-25, kl 16:47:22
Skrivet av: Mikaela

Kan btw va bra om jag ber om din adress då med ;) haha

Svar: pengar på kontot ditt :)
Starsprinkle

2013-02-25, kl 18:08:09
URL: http://mikkanhellman.blogg.se
Skrivet av: M.

Jag och två av mina närmaste vänner blev mobbade under lång tid på mellanstadiet. Blev ofta kallade "de tre töntarna" och så vidare, de pekade och viskade. Värst var det när vi skulle duscha efter gympan. De tvingade in oss nakna i duscharna medan de själva stod med kläderna på och tittade på oss. Jag har fortfarande problem med att duscha offentligt. (Är 23 nu) De tvingade också in oss i en dusch när vi hade simmat och hällde en påse blöta popcorn över oss. Det som hände var att en lärare satt med i omklädningsrummet varje vecka sedan när vi sa ifrån. Jag kan tänka mig att det behövs att rektor och lärare sätter sig ned med både den som mobbar och föräldern, så att ungen förstår allvaret i det som händer. Det fungerar kanske inte alls, men på vissa gör det det. Talar av erfarenhet. Jag håller tummarna för Spike, han verkar så stark och underbar!

Svar: fy fan,stackars dig som fick vara med om det!Jag har inte ens ord.
Starsprinkle

2013-02-25, kl 20:06:02
Skrivet av: Angelica

Åh jävel för förbannad ja hade blivit om min son utsattes för det!!
Ja hade gått bärsärkagång ta me fan!
Rektorn lärare mat tanter vaktmästare ja rubb ta me tusan
Alla vuxna på skolan måste ta tag i mobbningen...

Han ska inte behöva sitta inne på rasterna så är det bara!!

Den här lilla killen är ju säkert avundsjuk på spike för att spike vågar vara den han är och har en mamma som hela tiden finns där för honom o uppmuntrar honom att vara sig själv!!

Men han ska fan inte mobba någon för det!!
Gå till rektorn och om inte det hjälper kontakta na

Stå på dig!!!!!

2013-02-25, kl 22:13:04
Skrivet av: Thina

Bra att du tar tag i det snabbt. Skolan måste ju göra något!!!

Jag va mobbad från 3-9 an. Och det har ju satt spår.
Men då va det ingen vuxen som brydde sig.

Spike har ju tur som har dig som har koll och ser sånt.

Hoppas det löser sig.
Kram till både dig och spike :love::love::love:

2013-02-26, kl 18:53:41
Skrivet av: Madde / ★ Livet som mamma och lärare ★

Om du inte får hjälp av skolan kan du anmäla, enligt nya läroplanen så är ALLA vuxna på skolan skyldiga att ingripa om mobbning förekommer om så inte är fallet och du som förälder känner att du inte får gehör så kan du anmäla skolan till skolverket. Får skolan skolverket på sig blir det hett om öronen. Hör av dig dit antingen via mail eller telefon. Du kan även anmäla barnen som håller på till polisen trakasserier är aldrig okej, och att mobbning fortgår beror nog ofta även på att skolor döljer problemet och föräldrar inte vet om sina rättigheter. En anmälan är ibland det allra bästa. Lycka till!

2013-03-03, kl 12:26:30
URL: http://www.saramadeleine.se
Skrivet av: Madde

Herregud vad arg jag blir! Jag blir fan tårögd. Det är helt sjukt att sånt där pågår. Ett barn SKA INTE behöva bli mobbad och känna sig otrygg. Stackars lilla Spike. Hoppas allt löser sig. Styrke kramar till er <3

2013-03-07, kl 12:40:02
URL: http://maddiiieek.com


Kommentera inlägget:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida/blogg:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0